بازگشت

۰۸/مهر/۱۴۰۲

15 دقیقه

اشتراک گذاری

راهنمای انتخاب صندلی اداری مناسب

انتخاب صندلی اداری شاید در نگاه نخست کار ساده‌ای باشد و حتی کار چندان مهمی به شمار نیاید اما برای خرید صندلی اداری استانداردهایی وجود دارد که باید هنگام خرید مورد توجه قرار گیرند. ساده‌ترین نکات در خرید صندلی اداری توجه به استانداردهای ارگونومیک، راحتی و زیبایی است.

اهمیت استفاده از صندلی اداری ارگونومیک

با مشخصات صندلی اداری ارگونومیک باید بستری برای تمرکز و راحتی کاربر فراهم کرد. علاوه بر این، سلامت فرد نیز رابطه‌ای مستیم با نوع صندلی دارد. برای جلوگیری از بیماری‌هایی همچون دیسک کمر، سندرم تونل کارپال و … بهتر است از صندلی استاندارد و ارگونومیک استفاده کنیم.

مزایای استفاده از صندلی ارگونومیک

  • امکان تنظیم صندلی برای ایجاد شرایط ایده‌آل
  • قابلیت استفاده طولانی مدت از صندلی به همراه راحتی
  • حفظ سلامتی

در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت. 

برخورداری از مزیت تنظیم ارتفاع

قابلیت تنظیم ارتفاع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انتخاب صندلی اداری استاندارد به شمار می‌رود. موارد آنتروپومتری (اندازه‌گیری بخش‌های متفاوت بدن انسان به منظور شناسایی تفاوت‌ها و دسته‌بندی‌های فیزیکی بدن) باید در ساخت و طراحی صندلی لحاظ شود. در این مبحث به ابعاد بدن و نسبت آن با محیط کار پرداخته می‌شود. رعایت این استانداردها به افزایش بهره‌وری کارکنان منتهی خواهد شد. از همین رو، برخورداری از مزیت تنظیم ارتفاع سبب می‌شود تا کاربر با هر میزان قدی بتواند به راحتی از میز کاری خود استفاده کند. علاوه بر این با توجه به این امکان، از فشار ناشی از نشستن‌های طولانی در ناحیه پاها و کمر کاسته می‌شود.پس انتخاب صندلی اداری مناسب یک امر مهم به حساب می آید.

ارتفاع استاندارد صندلی اداری موجب نشستن استاندارد و حفظ زاویه ۹۰ درجه‌ی دست‌ها هنگام کار خواهد شد. انتخاب صندلی اداری مناسب کاربر را در مقابل بیماری کمر و سندرم تونل کارپال ایمن می‌سازد. ارتفاع استاندارد صندلی اداری بین ۴۰ تا ۵۳ سانتی‌متر است.

انتخاب صندلی اداری مناسب
خرید صندلی اداری مناسب

امکان تنظیم پشتی صندلی و محافظ کمر

قابلیت تنظیم پشتی صندلی و محافظ کمر و همچنین قفل تنظیمات یکی دیگر از ویژگی‌های است که هنگام انتخاب صندلی اداری ضرورت بسیاری می‌یابد. کاربر باید بتواند حین استفاده از صندلی، زاویه پشتی و محافظ کمر را در حالت جلو یا عقب تنظیم و سپس در زاویه مناسب تنظیمات اعمال شده را قفل کند. برخورداری از مزیت قفل، از حرکت ناگهانی پشتی جلوگیری خواهد کرد. 

درجه‌ها باید استاندارد تعریف شوند و نباید فاصله‌های بینشان بیش یا کم باشند. علاوه بر این، برخورداری از فنر مناسب نیز از نکاتی است که باید به وقت خرید صندلی به آن توجه داشت. عرض استاندارد پشتی صندلی اداری بین ۳۰ تا ۴۸ سانتی‌متر است.

برخورداری از محافظ کمر برای پشتیبانی از قوس کمر هم حائز اهمیت است. از این رو که، محافظ کمر شکل طبیعی ستون فقرات (S) را حفظ می‌کند. امروزه کاربران بسیاری از درد کمر رنج می‌برند. یکی از دلایل دیسک کمر، درست ننشستن و استفاده طولانی مدت از صندلی غیراستاندارد است. محافظ کمر کمک می‌کند تا کاربر کاملا به صندلی تکیه دهد و مانع قوز کردن می‌شود. بنابراین، استفاده از صندلی اداری طبی برای این گونه افراد مناسب است.

ابعاد عمق و عرض صندلی اداری

ابعاد عمق و عرض صندلی یکی از مسائلی است که زیاد به آن پرداخته می‌شود. با نشستن روی صندلی اداری فاصله پشتی زانو با لبه صندلی نباید از حالت معمول (حدود ۱.۵ سانتی‌متر) بیشتر باشد. نباید آنقدر کوچک باشد که فرد احساس کند روی لبه صندلی نشسته است. درباره عرض صندلی اداری نیز باید گفت، عرض ایده‌آل صندلی بین ۴۳ تا ۵۸ سانتی‌متر است.

انتخاب میز و صندلی اداری
انتخاب صندلی اداری مناسب

قابلیت تنظیم دسته صندلی

این خصیصه در انتخاب صندلی اداری بسیار بی‌اهمیت به نظر می‌رسد اما چنین نیست. صندلی استاندارد و ارگونومیک باید قابلیت تنظیم دسته صندلی داشته باشد. اهمیت برخورداری از مزیت تنظیم دسته صندلی از این روست که مانع خستگی شانه‌ها و دست‌ها می‌شود. جنس رویه دسته صندلی باید نرم باشد. میزان استاندارد تنظیم ارتفاع دسته صندلی بین ۱۷ تا ۲۷ سانتی‌متر است.

در این میان، عرض دسته‌ صندلی نیز اهمیت می‌یابد. دست‌ها باید به صورت کامل و راحت روی دسته صندلی اداری قرار گیرد.

پشتی مخصوص سر و گردن صندلی

صندلی اداری ارگونومیک و استاندارد با سلامت کاربر ارتباط مستقیم دارد. همانطور که از ابتدا به آن اشاره شد، سلامت کاربر، میزان خلاقیت و بهره‌وری فرد را بالا می‌برد. کارکنان مجبورند یک سوم عمر خود را روی صندلی‌های اداری بنشینند. ساعت‌های طولانی نشستن نباید سلامت آنان را تحت تاثیر قرار دهد. دردهای ناحیه گردن، کمر، شانه، مچ دست‌ها و … همگی ناشی از صندلی‌های غیراستاندارد هستند.

برخورداری از پشتی مخصوص سر و گردن، فشار وارده به مهره‌های گردن ناشی از نشستن طولانی را کنترل می‌کند.

استاندارد وزنی صندلی کارمندی

استاندارد وزنی صندلی‌ کارمندی تا ۱۵۰ کیلوگرم است. هنگام انتخاب صندلی اداری باید از میزان ظرفیت وزنی صندلی کارمندی آگاه شد.

قابلیت تغییر موقعیت صندلی و پایداری

استفاده از چرخ و مزیت تغییر موقعیت صندلی، از ویژگی‌هایی است که سهولت کار را بیشتر می‌کند. کاربر برای رفع خستگی باید بتواند حین نشستن کش و قوسی به خود دهد. و راحت‌ترین وضعیت نشستن را بیابد. پایداری امنیت را در وضعیت تغییر موقعیت فراهم می‌کند. برای مثال: هنگام چرخیدن صندلی، تعادل باید در قسمت نشیمنگاه حفظ شود.

صندلی‌های پنج چرخ از جنس لاستیک نرم بهترین گزینه در انتخاب و خرید صندلی اداری است.

نوع روکش صندلی

در انتخاب صندلی اداری، نوع روکش نیز مهم است و می‌تواند تأثیر مستقیمی بر راحتی و استحکام صندلی داشته باشد. روکش صندلی اداری باید از جنسی باشد که به راحتی سبب جریان هوا شود. و از گرم شدن پشتی و نشیمنگاه جلوگیری کند. با توجه به این خصیصه که در اصطلاح به آن قابلیت تنفس گفته می‌شود دیگر خبری از تعرق و احساس ناراحتی نیست. شاید با خود فکر کنید رویه چرم بهترین گزینه است اما این روکش قابلیت تنفس ندارد.

استفاده از فوم سرد سبب راحتی نشیمنگاه خواهد شد. چنین صندلی‌هایی بهترین کیفیت و طول عمر را دارند. 

انواع صندلی اداری

در انتخاب صندلی اداری، به انواع مختلفی از صندلی‌ها نیاز دارید. این انواع ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • صندلی مدیریت: از نظر طراحی، قیمت و ابعاد متمایز از دیگر صندلی‌های اداری است. در تمامی بخش‌های این صندلی، اصول ارگونومیک و استاندارد رعایت شده است.
  • صندلی کنفرانس: مخصوص برگزاری جلسات و اتاق‌های کنفرانس است. این صندلی‌ها نیز با امکانات تعریف شده طراحی و تولید می‌شوند.
  • صندلی انتظار: برای مراکز با مراجعان بالا کاربرد دارد. صندلی انتظار در طراحی و متریال و نوع تنوع فوق‌العاده بالایی دارد.
  • صندلی کارمندی/کارشناسی: رایج‌ترنی نوع صندلی اداری است که تفاوت‌های اندکی از نظر ابعاد و وزن با صندلی مدیریت دارند.

قیمت صندلی اداری 

قیمت صندلی اداری طبق کیفیت، متریال، طراحی و مکانیزم‌های تعریف می‌شود. با توجه به نیاز و ابعاد و کیفیت صندلی اداری می‌توانید بهترین و کاراترین صندلی اداری را انتخاب کنید.

تکنولوژی استفاده شده در صندلی اداری

صندلی‌های اداری امروزه از تکنولوژی‌های مختلفی بهره می‌برند تا راحتی و کارایی کاربران را افزایش دهند. تکنولوژی‌هایی که به طور معمول در صندلی‌های اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. تنظیم ارتفاع الکتریکی: بسیاری از صندلی‌های اداری به تکنولوژی تنظیم ارتفاع الکتریکی مجهز شده‌اند. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد ارتفاع صندلی را به آسانی و بر اساس نیازهایشان تنظیم کنند.

۲. پشتیبانی از بلندگوها و سیستم‌های صوتی: برخی صندلی‌های اداری دارای بلندگوها یا سیستم‌های صوتی هستند که برای کاربران امکان پخش موسیقی یا مکالمه تلفنی را در حین کار فراهم می‌کنند.

۳. تنظیمات ماساژور: صندلی‌های اداری برخی مدل‌ها، دارای سیستم‌های ماساژور هستند که به کاربران امکان ماساژ و آرامش در طول روز کاری را می‌دهند.

۴. پشتیبانی از سیستم‌های گرمایش و سرمایش: برخی صندلی‌های اداری دارای سیستم‌های گرمایش یا سرمایش هستند که به کاربران امکان کنترل دما و راحتی حین استفاده را می‌دهند.

۵. سیستم ارتعاشات و جریان هوا: برخی صندلی‌ها دارای سیستم ارتعاشات یا جریان هوا هستند که به کاربران احساس آرامش و انرژی می‌دهد.

۶. صفحه نمایش LCD یا لمسی: صندلی‌های پیشرفته‌تر ممکن است دارای صفحه نمایش LCD یا لمسی باشند که به کاربران امکان کنترل تنظیمات مختلف را فراهم می‌کند.

۷. سیستم حسگرها و IoT (اینترنت اشیا): برخی صندلی‌ها دارای حسگرهای هوشمنداند که به تنظیمات اتوماتیک صندلی بر اساس حرکات و نیازهای کاربران کمک می‌کنند. همچنین، ارتباط با شبکه اینترنت اشیا (IoT)، صندلی‌ها را به امکانات هوشمندانه‌تری مانند هوشمندی و اتصال به دیگر دستگاه‌ها مجهز کرده‌اند.

همه این تکنولوژی‌ها به منظور افزایش راحتی، سلامتی و کارایی در محیط کاری طراحی شده‌اند.

از کجا صندلی اداری مناسب بخریم؟

اگر به دنبال محیط کار امروزی و خاص و خواستار طراحی و چیدمان تخصصی فضای حرفه‌ای خود هستید، انتخاب صندلی اداری مناسب بسیار مهم است. شرکت پادایران، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ مبلمان اداری کشور، با نیم قرن تجربه و سابقه درخشان، همراه با مطرح‌ترین شرکای تجاری، می‌تواند بهترین، کاراترین و زیباترین فضای کاری را برایتان خلق کند.

می‌توانید به سلیقه خود، کار در محیط کاری دلخواه‌تان را داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، با مشاوران پادایران تماس بگیرید: ۰۲۱۴۳۳۷۵

سوالات متداول:
صندلی اداری چه مدل‌هایی دارد؟

انواع صندلی اداری شامل صندلی مدیریتی، صندلی کارمندی یا صندلی کارشناسی، صندلی کنفرانس، صندلی انتظار می‌شود که هر یک ویژگی‌های و کارایی خود را دارند.

ارزان‌ترین و گران‌ترین نوع صندلی اداری کدام است؟

صندلی مدیریتی به دلیل برخورداری از امکانات و قابلیت‌های بسیار قیمت بالاتری در مقایسه با دیگر صندلی‌های اداری دارد. صندلی انتظار هم به دلیل سادگی به قیمت ارزان‌تری در بازار به فروش می‌رسد.

صندلی ارگونومیک چه ویژگی‌هایی دارد؟

در صندلی ارگونومیک، المان‌های آنتروپومتری در طراحی صندلی اداری مد نظر قرار می‌گیرد. صندلی ارگونومیک شیوه نشستن را اصلاح و بدن را در برابر آسیب‌های ناشی از درست ننشستن ایمن می‌کند.

مهم‌ترین نکته هنگام خرید صندلی اداری چیست؟

قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی و دسته صندلی، کنترل شیب، جنس پشتی، رویه، چرخ و در نهایت گارانتی و خدمات پس از فروش از مهم‌ترین نکات خرید هنگام صندلی اداری به شمار می‌رود.

ارتفاع استاندارد صندلی اداری چقدر است؟

ارتفاع ایده‌آل هم سطح شدن ران با باسن و تشکیل زاویه ۹۰ درجه هنگام نشستن است.

بهترین مرکز خرید صندلی اداری کجاست؟ 

شرکت پادایران، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ مبلمان اداری کشور، با نیم قرن تجربه و سابقه درخشان، همراه با مطرح‌ترین شرکای تجاری، می‌توانددر انتخاب صندلی اداری بهترین، کاراترین و زیباترین فضای کاری را برایتان خلق کند. برای کسب اطلاعات بیشتر، با مشاوران پادایران تماس بگیرید.

close