بازگشت

۰۳/مهر/۱۴۰۰

اشتراک گذاری

وارد کردن طبیعت به دکوراسیون فضای اداری سبز

در این مقاله از بلاگ شرکت طراحی و تولید مبلمان اداری پادایران چندین روش برای طراحی بیوفیلیک و وارد کردن طبیعت به دکوراسیون فضای اداری سبز مورد بحث قرار می‌گیرد که می‌توانند در بازگشت افراد به محیط کاری و دفتر کار اثر مثبتی داشته باشند.

ویژگی های دکوراسیون فضای اداری سبز

طبیعت برای سلامت روح و جسم انسان بسیار مفید است. ساکنین شهرها در دوران همه گیری کووید ۱۹ به سمت پارک‌ها سرازیر شدند تا بتوانند از درختان، نور خورشید و هوای تازه لذت ببرند. به همین دلیل در این دوران فعالیت‌های بیرون از خانه مانند تماشای پرندگان و باغبانی در بین مردمی که مجبور به ماندن در مکان امن خود بودند، محبوبیت زیادی پیدا کرد.

جای تعجب نیست که مردم در فضای بیرون از خانه به دنبال آرامش بودند. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان دادند ۲ ساعت در هفته رفتن به طبیعت می‌تواند تغییرات مثبتی در سلامتی و روحیه افراد ایجاد کند، صداها و رایحه‌های طبیعت باعث کاهش استرس و فرسودگی شغلی در افراد می‌شود.

در این موقعیت طراحان باید از راه‌های خلاقانه‌ای طبیعت را به محیط داخل خانه و ساختمان‌ها و دکوراسیون اداری وارد کنند. انسان به طور غریزی به سمت طبیعت کشیده می‌شود. از این رو این نوع طراحی که طراحی بیوفیلیک نام دارد، می‌تواند باعث کاهش استرس، بهبود عملکرد شناختی، افزایش بهره‌وری و تقویت خلاقیت و تامین رفاه در کارمندان شود.

چنانچه قصد خرید مبلمان اداری و سایر تجهیزات را دارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله “دانستنی‌های انتخاب صندلی اداری مناسب” از بلاگ شرکت طراحی و تولید مبلمان اداری پادایران را نیز مطالعه کنید.

خارج از استانداردهای فضای اداری فکر کنید

در طراحی و تولید تجهیزات اداری بعد از کووید ۱۹، باید به میزان کمتری از خطوط مستقیم و زاویه‌های راست استفاده کنیم. کارمندان قبلا ایمیل‌های خود را روی تخت راحت خود در خانه پاسخ می‌دادند. اما در دکوراسیون فضای اداری باید روی نیمکت‌های سفت و مبلمان اداری بنشینند.

می‌توان ایستگاه‌های کاری را با الگوگیری از اشکال طبیعی، به شکلی طراحی کرد که الهام بخش حرکت و تفکر خارج از چهارچوب باشند و در عین حال نماهای داخلی به گونه‌ای باشند که برای کارمندان یک روز کاری جذاب ایجاد کنند.

دفاتر شرکت فناوری Volaris، مشرف به منطقه حفاظت شده است. در این شرکت برای استفاده از منظره‌ی جنگل از میزهای با زاویه ۱۲۰ درجه در طراحی استفاده شده است. چنین ایستگاه‌های کاری ارگانیک، باعث افزایش و ایجاد خلاقیت و گفتگوهای خودجوش در بین کارکنان می‌شود، چیزی که همه ما در نتیجه سیاست‌های کار در خانه از دست داده‌ایم.

صندلی کارمندی
کتابخانه اداری شباک طراحی و تولید شده در شرکت مبلمان اداری پادایران

ایجاد یک اکوسیستم متنوع در طراحی دفتر کار

در بازگشت به دفترکار، دوباره روزهای کار در فضاهای یکنواخت و یکنفره کاری آغاز می‌شوند ازینرو نیاز است تا به جای میزهای مشابه و ردیف شده، در طراحی دفتر کار و مبلمان اداری از تنوع اکوسیستم‌های طبیعی استفاده شود. وقتی کارکنان بتوانند ایستگاه کاری خود را انتخاب کنند (از نیمکت‌های راحتی و میزهای ایستاده گرفته تا میزهای عمومی و چند نفره) احساس کنترل بیشتری بر محیط خود خواهند داشت.

علاوه بر این محیط‌های کاری ناهمگن، با شخصیت‌های مختلف افراد نیز بهتر هماهنگ می‌شوند. صندلی‌های نیمکتی و کوسن‌دار و یا مدل‌هایی که پشتی بلندی دارند، می‌توانند در افراد درونگرا احساس حفظ شدن حریم خصوصی شان را ایجاد کنند.

همچنین به کاهش صداهای محیط نیز کمک می‌کنند. در حقیقت، هرچه فضاهای بیشتری برای سبک‌های کاری مختلف افراد در نظر بگیریم، کارکنان نیز شادتر و عملکرد آن‌ها موثرتر می‌شود.

مکان مناسب برای فضای کاری را پیدا کنید

این همه‌گیری منجر به یک تغییر بزرگ در املاک تجاری شده است. بسیاری از شرکت‌هایی که در حال تغییر محل کار خود به یک فضای کاری از راه دور بودند، دکوراسیون فضای اداری خود را واگذار کرده‌اند. همچنین به دنبال ایستگاه‌های جدیدی هستند؛ که بتوان در آن‌ها با خانه در تماس بود. ازاینرو، اولویت انتخاب استانداردهای دکوراسیون فضای اداری بر اساس نزدیکی به پارک‌ها، مسیرهای پیاده‌روی و یا آب نماها انجام می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که کارکنانی که می‌توانند از منظره‌های طبیعت در دکوراسیون فضای اداری استفاده کنند، در طول روز احساس آرامش و تمرکز بیشتری داشته و بیشتر در پیشرفت کارها موثرند.

در مقابل افرادی که پشت یک میز که منظره روبروی آن تنها یک دیوار خالی است، کار می‌کنند؛ عملکرد پایین‌تری خواهند داشت. همچنین وجود یک فضای سبز در مجاورت محل کار و دکوراسیون فضای اداری، کارکنان را فعال‌تر می‌کند؛ به عنوان مثال به جای صرف ناهار در پشت میز می‌توانند به پیاده‌روی روند.

استعاره از طبیعت در محیط کاری سبز

با اینکه همه ما دوس داریم محل کارمان در طبیعت باشد اما اکثر ما مجبور به کار در دفاتری هستیم که از طبیعت دور هستند و در ساختمان می‌باشند. هنگامی که نتوان دفترکار را به طبیعت برد، می‌توان در عوض با استفاده از پوشش گیاهی، آثار هنری الهام گرفته از طبیعت و مواد ارگانیک، طبیعت را به فضای کاری وارد کرد.

اخیرا از عبارت “طراحی استعاره ای” برای اشاره به عناصر طراحی استفاده می‌شود که به طور غیرمستقیم به زمینه دیگری اشاره می‌کنند – به عنوان مثال استفاده از سنگ به عنوان تصویری از طبیعت، آب برای دریا و یا تخته‌های چوبی برای جنگل. این عناصر در دکوراسیون فضای اداری می‌توانند به عنوان مکانی مناسب برای استراحت و تجدید انرژی مفید واقع شوند.

نور طبیعی در دکوراسیون فضای اداری

تحقیقات نشان داده‌اند که نور مصنوعی ریتم شبانه‌روزی بدن را مختل می‌کند و خوابیدن پس از یک روز کاری طولانی، برای فرد دشوار می‌شود. کمبود خواب (و مصرف زیاد قهوه) می‌تواند عملکرد افراد را در کار پایین آورد. خوشبختانه ادارات امروزی غالباً به دلیل شیشه‌های وسیعی که در ساختمان‌های تجاری استفاده شده، مملو از نور طبیعی می‌شوند.

حتی با این وجود، ممکن است وارد کردن نور به مرکز یک فضای کار با طرح باز دشوار باشد. یکی از راه حل‌ها بکارگیری طیف وسیعی از چراغ‌ها می‌باشد. به عنوان مثال چراغ‌های توکار سقفی، چراغ‌های آویزان کم نور و نورپردازی کاری.

می‌توان با بکارگیری لامپ‌های هوشمند و تنظیم آن‌ها، رنگ‌های گرم‌تری را منتشر کرده (در مقایسه با نور آبی شدید که اغلب با کار اداری در ارتباط است) و باعث ایجاد حس آرامش در فضا شد.

طراحی دکوراسیون فضای اداری سبز

همانطور که می‌دانید پادایران از پرسابقه‌ترین شرکت‌ها در زمینه تولید مبلمان اداری، تجهیزات اداری از جمله ست مدیریت، صندلی کارمندی، پارتیشن اداری و سایر ملزومات و تجهیزات سازمانی می‌باشد.

لذا قبل از انتخاب و خرید مبلمان اداری پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره‌های ما بهره‌مند شوید تا بتوانید بهترین تجهیزات و مبلمان اداری را با توجه به دکوراسیون فضای اداری سبز خود داشته باشید.

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما هم در شبکه های اجتماعی و هم از طریق شماره های تماس موجود در سایت پادیران می‌توانید با ما در تماس باشید.

close