بازگشت

۱۶/دی/۱۴۰۰

اشتراک گذاری

7 اصل تفکر طراحی انسانی برای طراحی محل کار

هنگامی که معماری داخلی اداری را تغییر می‌دهید، نحوه رفتار افراد را تغییر می‌دهید و این می‌تواند در رفاه، عملکرد، بهره وری و نتایج سازمانی کارکنان تفاوت ایجاد کند. در این نوشتار به معرفی ۷ اصل طراحی محل کار می‌پردازیم.

اما قوانین طلایی یا اصول راهنمای دکوراسیون اداری عالی که به کارمندان کمک می‌کند بهترین کار خود را انجام دهند چیست؟

۱. همه به یک شکل کار نمی‌کنند!

همه کارمندان به طور موثر به یک شکل عمل نمی‌کنند. برخی از افراد دوست دارند ساکت بنشینند و با جزئیات کار کنند، برخی دوست دارند در لحظه با همکاران خود طوفان فکری کنند. در حالی که برخی دیگر دوست دارند چند ذهن خوب جمع کنند و با هم کار کنند.

محیط‌های کاری عالی، انواع مختلفی از روانشناسی‌های محل کار را ممکن می‌سازد. طراحی محل کار که در آن کارکنان بتوانند انتخاب کنند و انتخاب کنند که چگونه و کجا بهترین کار را انجام می‌دهند، به بهبود حفظ و بهره وری کارکنان و همچنین شادی کارکنان کمک می‌کند.

۲. انسان‌ها بر اساس یک چرخه طبیعی کار می کنند

افراد در چرخه‌ها کار می‌کنند، نه در یک جدول زمانی مستقیم؛ مثلاً از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر. تفکر طراحی انسانی جریان طبیعی فیزیولوژی انسان را از فعالیت‌های تاثیر زیاد گرفته تا استراحت و بهبودی امکان‌پذیر می‌سازد.

احساسات افراد زمانی که بین فضاهای مختلف جابه‌جا می‌شوند تغییر می‌کند، به عنوان مثال، از طراحی محل کار فضاهای ملاقات شلوغ گرفته تا فضاهای کاری فشرده و کوچک و آرام و به محیط‌های آرامش‌بخش، راحت و خصوصی برای تجدید قوا و شارژ.

۳. مکان ایجاد کنید؛ نه فضا

بسیاری از مردم زمانی که برای همکاری گرد هم می‌آیند بهترین کار خود را انجام می‌دهند. فراهم کردن فضاهای کاری که افراد را به ملاقات، اشتراک گذاری و تعامل در سطح شخصی و فردی تشویق می‌کند برای شادی کارکنان در طراحی محل کار ضروری است.

در طراحی محل کار فضاهای اجتماعی با مناطق مشترک متفاوت است. فضاهای مشترک، مانند آشپزخانه‌ها و اتاق‌های استراحت، قلمروهای خنثی هستند که در آن کارکنان می‌توانند در مورد مسائلی که به وظایف کاری یا مشتریان مربوط نمی‌شود، ارتباط برقرار کنند.

طراحی محل کار باید سیلوها و سلسله مراتب را از بین ببرد و در عین حال از حریم خصوصی محافظت کند. طراحی انسان در مورد حمایت از نیاز ذاتی افراد به تعلق در محل کار و معاشرت بین بلوک‌های کاری فشرده است.

پیشنهاد مطالعه: استفاده از تجهیزات اداری مناسب و نحوه چینش آن ها در محیط اداری بیشترین اهمیت را در بین این اصول دارد.

۴. کار را برای مردم آسان کنید

بهترین تفکر دور از میز کار انجام می‌شود، بنابراین مکان‌های کاری باید از طریق خلاقیت و نوآوری با گنجاندن فضاهایی برای هکاتون‌ها، تفکر طراحی محل کار، تجمعات و طوفان فکری در چیدمان اداری، خود را متمایز کنند.

این فضاها به نمایش DNA و تعهد یک سازمان برای ایجاد محیط کاری شادتر برای کارکنان و به نوبه خود نتایج بهتر برای مشتریان کمک می‌کند.

به ناچار، نقش طراحی محل کار فقط کمک به افراد برای انجام آنچه می‌خواهند بهتر، سریع‌تر و آسان‌تر نیست، بلکه باید به انسان‌سازی فضای کار و گسترش آن در جامعه بزرگ‌تر نیز کمک کند.

طراحی محل کار برای انسان تشخیص می‌دهد که فضاهای اداری باید از نیازهای روانی کارکنان برای بهینه سازی شادی و بهره وری پشتیبانی کند. این به معنای ایجاد فضاهای استراحت و مناطق آرام برای حمایت و تشویق انواع سبک‌های کاری برای همه کارکنان است.

۵. همه چیز بر احساسات تأثیر می گذارد

محیط فیزیکی از طریق نور طبیعی، رنگ‌ها، بافت‌ها، زوایا، سطوح، بیوفیلیا و صدا بر ذهنیت روانی افراد تأثیر می‌گذارد. تحریک به ویژه برای فضای کار بسیار مهم است، اگرچه از سوی دیگر، تحریک بیش از حد می‌تواند مضر باشد. رنگ‌های روشن، موسیقی بلند و گیاهان با رایحه‌های بی نظیر همگی می‌توانند بر بهره وری و شادی کلی تأثیر بگذارند.

طراحی محل کار باید چابکی عاطفی را بهینه کند تا به کارگران اجازه دهد در هر شرایطی به بهترین شکل ممکن عمل کنند. در کار خلاق، همدلی و هوش هیجانی ویژگی‌های مهمی هستند که می‌توانند از طریق طراحی محل کار فیزیکی تقویت شوند.

رنگ یک عنصر طراحی محبوب است، اگرچه تمرکز بر مواد طبیعی نشان داده شده است که نتایج موثرتری را در بین کارکنان در محیط امروزی ایجاد می‌کند. انسان‌ها به‌طور خودکار در اطراف طبیعت، از جمله چوب‌های در معرض نور، گیاهان، هوای تازه و دسترسی به نور طبیعی آرام‌تر هستند.

برای اینکه خلاقیت واقعاً شکوفا شود و ریشه دوانده باشد، محیط‌های کاری باید ویژگی‌های انسانی مانند کنجکاوی، همدلی، خوش بینی و انعطاف پذیری را بیان و آشکار کنند.

پیشنهاد مطالعه: پادایران با بیش از ۵۰ سال سابقه در تولید مبلمان اداری بهترین گزینه برای خرید مبلمان اداری و دیگر تجهیزات می‌باشد.

طراحی محل کار

۶. کاری کنید که افراد برای کار احساس امنیت و راحتی کنند

مردم دیگر در تمام طول روز پشت میز خود نمی‌نشینند و روی صفحه گسترده یا طرح پروژه کار نمی‌کنند. تجربه کار در حال تغییر است و طراحی محل کار باید به افراد اجازه دهد و قادر به انطباق و تغییر حالت‌های مختلف کار باشد.

به عنوان مثال، در یک محیط نوآوری، افراد باید بتوانند به راحتی و به سرعت بین کار فنی و ایده پردازی و آزمایش حرکت کنند. فضاهایی که به کارمندان اجازه بازی و کشف ایده‌های جدید، آزمایش تفکر جدید و امکان ریسک‌پذیری کنترل‌شده را می‌دهند، برای نوآوری بسیار مهم هستند.

محیطی ایجاد کنید که افراد در آن احساس راحتی کنندانواع مختلف «کار» بدون اینکه احساس کنید که آنها غیرمولد هستند.

۷.  فناوری باید انسان‌ها را قادر به تعامل کند

تکنولوژی انسان را قادر می‌سازد تا بهترین کار خود را انجام دهد. گاهی اوقات ما این فرض اولیه را فراموش می‌کنیم. طراحی محل کار انسانی می‌پرسد: چگونه می‌توانیم از فناوری‌هایی مانند برنامه‌های بهره‌وری، تابلوهای پیشرفت، نرم‌افزارهای ارتباط اجتماعی برای تحریک همکاری و خلاقیت برای حمایت از افرادی که کارشان را انجام می‌دهند، استفاده کنیم.

شرکت مشاوره دکوراسیون داخلی اداری پادایران شما را در زمینه‌های مختلف دکوراسیون داخلی اداری مانند فضاسازی با پارتیشن اداری همراه می‌کند. تنها کافی‌ست تا از طریق تماس یا مراجعه به شبکه های اجتماعی، با ما ارتباط برقرار کنید.

close